No country for old men

Bröderna Coen slog igenom med filmen Fargo, en liten pärla om mord i ett vinterlandskap.
I denna film har de förflyttad sig till det varma USA, med öken och sheriffer som lagordnare. Varför tillägnar jag denna film ett helt blogginlägg? För det första: jag kommer att göra så här efter varje film som jag vill upplysa er om, och för det andra: den förtjänar det!

No country for old men har på några veckor klättrat upp på en 25 plats på imdb:s hemsida över de bästa filmerna någonsin. Är det välförtjänt? Jag kan inte riktigt svara på det, eftersom jag inte har sett alla 250 filmer på listan. Men det är absolut en av årets bästa filmer. Och Coen-bröderna är ena riktiga genier.
Det behövs inte många repliker eller musik alls för den delen, för att skapa en stämningsfull film. Det enda som behövs i deras värld är lite veteran-uttryck i Tommy Lee Jones och en riktig psykopat: Javier Bardem.
Träffar man honom i en mörk gränd lovar jag att du skiter på dig.



Det är nervpirrande och stort. Men samtidigt litet. Ni förstår nog när ni ser den. För det måste ni göra.
Lite citat från filmkritikerna från andra sidan Atlanten:
Roger Ebert: "A miracle"
New York Times: "Pure heaven"

F F F F

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0