Intrång av David Morrell

Här kommer det. Är ni med?
Den första bokrecensionen jag någonsin skrivit:













Varför köpte jag den här boken?
Jag var på väg till skolan och stannade till på Pressbyrån för att köpa kaffe, när jag såg den här stå och flinade mot mig. "Kom hit, ta mig, läs mig, du kommer inte ångra dig!" Jag tog upp boken och läste för att den fått pris för bästa skräckroman 2005. Sen läste jag det som man brukar kalla "lockbetet":
En grupp urbana forskare och ett öde hotell.
Vissa platser bör man låta vara övergivna.
Så. Tji-tjing! 70 spänn fattigare.

Fyra forskare och en journalist ska utforska ett öde hotell. De tar sig in via en servicetunnel, men det finns personer i sällskapet som har andra uppdrag för intrånget.
Samtidigt väntar någon på sällskapet där inne, i det mörka, fuktiga hotellet.

För de som gillar när en handling utspelar sig på ett speciellt stängt område (Jone), är detta en guldgruva.
Spänningen stegras för varje sida. Detaljrikt. Actionpackad.
Men det som verkligen fastnade var hur bra filmen skulle vara. Hur överjävligt spännande den skulle vara. De går i mörker, hör ljud, ser lik.
Ibland blir det dock lite för detaljrikt, när Morrell måste beskriva för läsaren exakt vad som händer, hur någon agerar. Det ska väl bidra till närvaron, helt enkelt.

Betyg: F F F F

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0