Till den där lilla filmnörden som finns i oss alla...

Cassandra's Dream

Den kritikerrosade mästerregissören Woody Allen spottar ut sig en film varje år. Genren varierar från thrillers till musikaler och komedier. Här har har knådat ihop en ångestladdad drama/thriller och två bröder med pengaproblem. Ena brodern har spelskulder upp över öronen och den andra vill starta nytt liv med sin nyfunna kärlek. De ber sin rika morbror om pengar, men morbrodern har problem och vill ha en gentjänst.

Det är mycket man känner igen från Allen 2005-årsfilm Match Point. Inledningen är pratglad och ganska seg, men han trappar skickligt upp stämningen på ett sätt inte många regissörer kan. De båda bröderna som spelas av Ewan McGregor och Colin Farrell gör ett storartat jobb med det de har att jobba med.
   Det är ångestladdat och dystert men faktiskt, om man sett så många filmer som jag gjort, ganska förutsägbart. Jag vet att det inte är det som Allen vill, han vill berätta en rak historia och brödrakärlek och vad som kan splittra det.

Betyg: F F F


Leo

Josef Fares fick sitt genombrott i roliga Jalla, Jalla och bredde på med den ännu roligare Kopps innan den betydligt mer humorbefriade dramat Zozo (jag har inte sett den än, så jag kan inte yttra mig om den filmen).
hans senaste film Leo ligger helt rätt i tiden, nu när gatumisshandel kan läsas i varannan artikel nuförtiden.

Leo fyller 30 år och har en fest för hans vänner och familj. På vägen hem till lägenheten bli han och hans flickvän påhoppad av två personer som "vill att han ska visa de respekt". I tumultet som utbryter blir Leo skjuten i benet och hans flickvän i magen. Hon avlider strax därpå. Detta förändrar hans liv...

Inledningen är väldigt skrämmande och obehaglig. Men det spårar ut efter ett tag och det blir inte så självklart längre. Leo vill ha sin hämnd och tillslut blir det mer en hämndfilm än ett drama om livets återtåg. Skådespelarna gör ett bra jobb, och självklart lämnas man inte oberörd när filmen är slut. Men jag tror att det är med tanke på inledningen, och inte avslutningen.

Betyg: F F


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0